maandag 10 oktober 2011

Marktonderzoek







Het marketingplan is een onderdeel van het ondernemingsplan. In het marketingplan omschrijft u uw commerciële formule en de markt waarin u zich begeeft. U kunt het plan opstellen aan de hand van de vijf P's van het marketingplan: plaats, product, prijs, promotie en personeel. Om de haalbaarheid van uw plannen in te schatten, is markt- en branche-informatie onmisbaar.


Marktonderzoek

Met marktonderzoek gaat u na of uw idee haalbaar is. U onderzoekt wat voor u de juiste branche, omgeving en klanten zijn en wie uw concurrenten zijn. Met de resultaten van de marktanalyse kunt u de juiste doelen en doelgroepen voor uw bedrijf vaststellen. U kunt het marktonderzoek op twee manieren doen:

Bestaande onderzoeken gebruiken (literatuuronderzoek)
U maakt gebruik van bestaande onderzoeken en informatie. Bij branche-informatie vindt u cijfers over de branche en regio's en een overzicht van brancheorganisaties en vakbladen die u verder op weg kunnen helpen.

Zelf een onderzoek opzetten (veldonderzoek)

U kunt zelf een onderzoek uitvoeren aan de hand van:

* uw persoonlijke ervaring in de branche;
* gesprekken met potentiële klanten, leveranciers en met brancheorganisaties;
* het houden van een enquête;
* het bezoeken van uw concurrenten.


U kunt het marktonderzoek ook uitbesteden aan een commercieel marktonderzoekbureau of aan studenten.

* Brancheonderzoek
* Onderzoek uw klanten
* Onderzoek uw concurrentie
* Omgevingsanalyse



Tags

Marktonderzoek
Marketingplan
Marktonderzoek Ondernemingsplan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google- Meldingen - Freelance

EnerzijdsAnderzijds

Freelancers Gezocht

Live TV

 

Aanbevolen

 

KLA TV
KLA TV

   

Alex Jones TV
Americas Voice

   

RT Live News
RT USA TV

   

Classic-Arts-Showcase
Classic-Arts TV

   

Quello Concerts TV
Quello Concerts TV

   

   

 

Fashion Life Style

 

Fashion TV
Lifestyle Love TV

   

Fashion Secret TV
Beauty Secrets

   

Fashion One Live TV
NR One

 

Hells Kitchen TV
back to top