woensdag 12 oktober 2011

Freelance opdrachten via Linkedin







Linkedin optimaal gebruiken

Linkedin is de zakelijke Social Networking site met wereldwijd ongeveer 80 miljoen geregistreerden. Linkedin groeit zeer sterk en is in Nederland met 2 miljoen deelnemers vertegenwoordigd (top 5 land)met de hoogste penetratiedichtheid van alle landen. De populariteit van linkedin heeft alles te maken met de voordelen die het gebruikers biedt, maar lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden Daarom volgen hieronder tips om méér uit uw netwerk te halen.


1 Zorg voor een goed en volledig profiel

Online netwerken en gevonden worden door andere mensen begint met een goed profiel. Ook als u andere mensen uitnodigingen stuurt, is uw profiel heel belangrijk. Net als in het ‘echte’ leven geldt dat u maar één kans hebt voor de eerste indruk.

Verder is het belangrijk te beseffen dat een Linkedin profiel hoog scoort in zoekmachines zoals Google. U kunt dit zelf controleren door op uw eigen naam te zoeken. Linkedin is vooral een zakelijke netwerksite die de focus op de professionele kant van mensen legt en minder in de informele sfeer.

Het opmaken van een profiel kost enige tijd, maar het is uw online visitekaartje en kan een belangrijke investering zijn/blijken.

Gebruik bij Name uw echte naam.
Omschrijf uw huidige functie in Professional Headline; deze headline is belangrijk, omdat dit het eerste is dat mensen van u zien; maak gebruik van de ruimte die er is.
Vul uw postcode in bij Location; Linkedin maakt dit niet zichtbaar i.v.m. privacy.

Bij Primary Industry vult u in in welke sector u werkzaam bent.
Gebruik een professionele foto; omdat het om een hele kleine afbeelding gaat, is een duidelijke foto van je gezicht voldoende.

Vul bij Your Status in waar u mee bezig bent, maar let op: Linkedin is een ander medium dan Twitter en het is niet nodig om dagelijks uw status te wijzigen.

Personaliseer uw Linkedin profiel door uw naam te gebruiken in de URL (Public Profile). U kunt hier ook aangeven welke gegevens zichtbaar zijn voor anderen. Als u gevonden wilt worden door nieuwe mensen, is het aan te raden om uw profiel volledig zichtbaar te maken.

In de Summary geeft u een samenvatting van uw kennis en ervaring. Zorg ervoor dat het prettig leest, op uw doelgroep is afgestemd en niet teveel tekst bevat.

Bij Experience kunt u meer vertellen over uw werkervaring. Vul uw historische werkervaring zo volledig mogelijk in, maar u mag best banen of werkervaring weglaten als dit niet relevant is.

Hoe vollediger uw profiel, hoe makkelijker u in contact zal komen met mensen die u kent uit uw verleden, zoals oud-collega’s.

Bij Education vult je zoveel mogelijk relevante opleidingen in. Hier geldt hetzelfde principe als bij Experience: hoe vollediger, hoe makkelijker u bijvoorbeeld door oud-medestudenten gevonden zult worden.

Bij Additional Information kunt u overige interessante informatie vermelden.
Met behulp van Applications kun je interessante toepassingen gebruiken die door Linkedin ondersteund worden.

Zo kunt u met de toepassing Slideshare heel eenvoudig relevante documentatie en presentaties aan uw netwerk laten zien.Als u gevonden wilt worden op Linkedin, gebruik dan die woorden die mensen zullen gebruiken als ze op zoek zijn naar uw expertise.


2 Meld u aan bij groepen

Deelnemen aan Linkedin Groups heeft verschillende voordelen zoals onder discussions vragen stellen en antwoorden krijgen van anderen en de profielen en connecties van anderen zien en u kunt direct contact met hen opnemen. Zo blijft u op de hoogte van nieuws uit uw vakgebied of branche.

Op Linkedin kunt u zoeken naar groepen die geschikt voor u zijn. Ga daarvoor op
Linkedin naar de zoekbalk rechts bovenin uw scherm. De zoekfunctie staat standaard op ‘people’, maar u kunt deze wijzigen in ‘Groups’.

Groepen die interessant kunnen zijn:

Groepen van organisaties waarvoor u werkt
Groepen van organisaties waar u in het echte leven ook aan deelneemt
Groepen over een specifiek vakgebied
Groepen uit uw stad, regio, provincie
Groepen waar uw klanten, leveranciers of concurrenten ook aan deelnemen

3 Wees persoonlijk

Linkedin is een Social Media platform en de kracht daarvan is het persoonlijke contact. Wees altijd persoonlijk als u mensen uitnodigt om contact te leggen. Personaliseer berichten en uitnodigingen want dat geeft een positieve indruk bij diegene die u uitnodigt.

4 Vergroot uw netwerk

U kunt Uw netwerk vergroten door:

U kunt u contacten uit Outlook, Gmail, Hotmail en andere email adresboeken uploaden als u deze mensen vervolgens uitnodigt om met u te linken. Schrijf dan een persoonlijk bericht. Als ze nog geen profiel hebben vertel wat de voordelen zijn van Linkedin en wees hierin selectief.

Zoek huidige en oud-collega’s op Linkedin
Zoek oud studiegenoten op Linkedin
Zoek contacten op basis van de visitekaartjes die u al hebt

5 Gebruik uw handtekening van uw e-mail

In uw e-mail account kunt u een handtekening laten maken die automatisch onder uw uitgaande berichten wordt gezet. Voeg in deze handtekening een link toe naar uw Public Profile URL (uw publieke webpagina.Hierdoor zult u veel meer bezoekers
krijgen.


6 Vermijd spam e10 n directe verkoop

Als mensen uw content als ongewenst ervaren, kunnen ze dit aangeven via een speciale knop op Linkedin. Als dit te vaak gebeurt, loopt u het risico om uw Linkedin account kwijt te raken. Op deze manier houdt Linkedin haar platform waardevol.

7 Wees attent

Wees attent als u succes wilt met online netwerken via Linkedin. Op een feestje schreeuwt u ook niet van de daken welk product of dienst u verkoopt. Luister en observeer en reageer attent op de Status Updates uit uw netwerk.

8 Toon uw integriteit en betrouwbaarheid

Als mensen erachter komen dat u onwaarheden vermeld, verliest u elke geloofwaardigheid. Wees dus eerlijk in uw informatie.

9 Start een groep

Als u geen Group kunt vinden die aansluit bij uw interesses, kunt u zelf een Linkedin groep starten. Dit heeft voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties maar het verplicht u tot het beheer van deze groep. U zult de groep interessant moeten maken en houden door regelmatig interessante informatie te delen.

10 Gebruik Linkedin voor uw relatiebeheer en acquisitie

Linkedin kunt u goed gebruiken voor de werving en selectie van personeel, maar ook als verkoop/relatie instrument. Bestudeer het Linkedin profiel van een relatie voordat u bij op bezoek gaat. De kans is groot dat u informatie vind die waardevol blijkt voor uw afspraak en het gesprek.

U kunt via Linkedin per contact aanvullende gegevens vermelden, zoals u dat in een CRM systeem gewend bent. Ga naar Contacts en klik op Edit details. In het volgende scherm kunt u aanvullende relevante gegevens over uw relatie vermelden. Dit is alleen voor u zichtbaar.

Linkedin kunt u ook gebruiken voor acquisitie. Rechtsboven in het navigatie menu kunt u o.a. zoeken op People. Via de knop Advanced kunt u vervolgens heel gericht zoeken op bv functienaam, regio, sector en organisatie omvang. Deze interessante zoekfuncties helpt u om prospects te lokaliseren en te zien via welke personen u met hen verbonden bent.


De belangrijkste Tips

Stel concrete doelen voor het gebruik van Linkedin

Realiseer een goed profiel met alle relevante informatie

Laat zien wat u kunt en hoe u anderen helpt en vestig door eerlijk en betrouwbaar
te zijn een goede reputatie.

De kracht van Linkedin zit in uw 2e lijn netwerk

Gebruik de juiste trefwoorden in uw profiel waarmee u gevonden wilt worden.

Vul het Linkedin profiel zo volledig mogelijk in dus ook eerdere opleidingen en werkgevers

Identificeer de ideale klant en gebruik de Advanced Search optie

Laat uzelf introduceren door mensen uit uw netwerk

Gebruik de Saved Search optie als lead generation tool

Discussieer mee met groepen waar klanten bij aangesloten zijn

Richt u niet op direct sales

Gebruik Linkedin om activiteiten binnen uw netwerk te volgen

Bekijk Company profielen van klanten om te onderzoeken of dochterondernemingen
interessant voor uw netwerk zijn

Wes geduldig in het opbouwen van relaties

Schrijf persoonlijke uitnodigingen

Gebruik LInkedin voor Company Branding

Gebruik Linkedin Applicaties, vooral een blog en Slideshare laten resultaten zien


Linkedin Tips

Linkedin groepen ontwikkelen en beheren
Linkedin optimaal gebruiken tips
Linkedin klanten en afnemers vinden
Linkedin applicaties
Linkedin tips voor een goede discussie

Keywords

Linkedin succes tips
Hoe behaal je optimaal voordeel met Linkedin
Linkedin tips
Optimaal voordeel met Linkedin
Richtlijnen en tips voor een goed Linkedin profiel
Linkedin Social Branding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google- Meldingen - Freelance

EnerzijdsAnderzijds

Freelancers Gezocht

Live TV

 

Aanbevolen

 

KLA TV
KLA TV

   

Alex Jones TV
Americas Voice

   

RT Live News
RT USA TV

   

Classic-Arts-Showcase
Classic-Arts TV

   

Quello Concerts TV
Quello Concerts TV

   

   

 

Fashion Life Style

 

Fashion TV
Lifestyle Love TV

   

Fashion Secret TV
Beauty Secrets

   

Fashion One Live TV
NR One

 

Hells Kitchen TV
back to top